ZebraSite, maak je eigen website

Bouw zelf een eigen website

Home Nieuws Gratis zelf je site maken Opties en Prijzen Portfolio Veel gestelde vragen Contact
ZebraSite, al vanaf 99,- per jaar!


 ZebraSite en zoekmachine-optimalisatie

Zoekmachines zijn tegenwoordig van groot belang voor uw website en daarom moet de website geoptimaliseerd worden voor zoekmachines. Deze zoekmachine optimalisatie wordt vaak ook wel SEO (afkorting van Search Engine Optimizer) genoemd.

Hoe beter de website wordt opgenomen door zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing (voorheen MSN), hoe meer bezoekers dit oplevert.
Google is de populairste internet zoekmachine, Yahoo heeft enigzins ook wel een klein aandeel maar dat geldt niet voor Nederland. Richt daarom je website in op Google.

Uw website optimaal maken kost tijd, wilt u dit liever uitbesteden? Lees meer over onze Content coach.

Met ZebraSite is het mogelijk om zelf uw eigen website zoekmachine vriendelijk te maken. Dit artikel legt ondermeer de basis uit hoe zoekmachines werken en hoe dit in de praktijk kan worden toegepast op een ZebraSite website.

 

Inleiding hoe werkt een internet zoekmachine ?

 

Zoekmachines hebben in feite een aantal regels opgesteld waaraan een website moeten voldoen. Hoe beter deze regels worden nageleefd hoe hoger de zogeheette pagerank. Om de zoveel tijd gaan de computers (ook wel bots of spiders genoemd) van Google het internet afspeuren voor informatie en afbeeldingen. Deze zoekbots lezen (beter bekend als indexeren) eigenlijk de complete website. Deze gegevens worden opgeslagen in een database en hier wordt een bepaald algoritme op losgelaten. Dit algoritme bepaald min of meer de positie van uw website in het zoekresultaat. Alleen Google weet precies hoe dit algoritme werkt, en vergelijkt dit met het geheim van de chef.
Het is bijvoorbeeld belangrijk of er "nette" HTML wordt gebruikt. HTML is de opmaak van de website. En is de inhoud van de website logisch opgebouwd ? Het gebruiken van kop (h1, h2, h3) en vet gedrukte teksten bijvoorbeeld. 
Maar zo is ook heel belangrijk of er andere websites zijn die linken naar uw website, hoe méér hoe beter namelijk.
Op internet is veel informatie te vinden betreffende SEO. Lees bijvoorbeel dit artikel voor nog meer achtergrond informatie over zoekmachines op internet.

 

Uw website verbeteren in de praktijk met ZebraSite

 

SEO, waar u mee moet beginnen...

1. Kies een thema dat is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Deze thema's zijn aangegeven met de tekst Google optimized

* Deze stap geldt niet als u een 'eigen maatwerk thema' heeft.

Thema : Paper warm

 

 

 

2. Pas de titel aan van uw website. De titel van de website staat boven het zoekresultaat van het zoekwoord. Als de titel voorkomt in het zoekwoord heeft dit een positief effect. Pas uw titel dus aan op de zoekwoorden waar op u gevonden wilt worden.

Bij veel thema's is titel van de website opgebouwd als volgt:
{Website titel} | {Slogan} : {Pagina titel}  
Handleiding wijzig mijn algemene instellingen

 

 Zorg ervoor dat de titel van de website ook wordt gebruikt in de:
- omschrijving van de website,
- inhoud van de homepage
   

 Pas je titel aan voor zoekmachines 

3. Geef kernwoorden op als omschrijving van uw website. Bij de algemene instellingen van uw website is het mogelijk om een omschrijving te geven. Deze omschrijving komt direct onder de titel van uw website in Google, dit kan gezien worden als het visitekaartje om bezoekers te trekken.

Gebruik geen woorden die niets met de website te maken hebben, dit kan alleen maar in uw nadeel zijn.
Deze omschrijving is beter bekend als META description tag.

 

 

 Gebruik kernwoord als omschrijving 

Maken van de inhoud van pagina's

1. Verplaats u in de bezoeker bij het maken van de tekst. Pas de tekst zo aan dat er zoekwoorden in voorkomen waar een bezoeker op zou kunnen zoeken.

Stel dat u een product x wilt verkopen, maak dan de volgende zin:

"koop bij ons product x". 

Hierbij is de combinatie van product x en koop belangrijk. Dit zijn combinaties die snel worden gebruikt door internetgebruikers.

 

 

Onthoud:

 

 

  • Juiste combinatie van woorden is heel belangrijk.
  • Gebruik vet gedrukte tekst om tekst te benadrukken. 
  • Logische opbouw. Gebruik kop 1 voor hoofdtermen.
  • Gebruik kop 2 voor subtermen. 
  • Onderstreep niet zomaar woorden, alleen als dit een link is.
  • Maak duidelijke tekstlinks. Klik hier is bijvoorbeeld geen duidelijk omschrijving waar de link naar verwijst.

Laat de website eens aan kennis zien en vraag en geef hem een specifieke taak om bepaalde informatie op te zoeken op de website.
Zo kunt u zien of deze persoon de informatie snel kan opzoeken en of de website wel duidelijk genoeg is.

Verplaats je in de bezoeker

2. Update de website zoveel mogelijk met nieuwe inhoud en nieuwe pagina's. Zoekmachines vinden een website die
regelmatig veranderd een stuk interessanter dan
een website die weinig wisselende inhoud bevat.

Heeft u een nieuwe website? Meld deze dan aan bij Google. Dit heeft het voordeel dat de site sneller wordt opgenomen en u kunt meteen zien wanneer Google de website heeft geindexeerd en of er fouten zijn geconstateerd.

 Update regelmatig je website

3. Geef een duidelijke omschrijving van de afbeelding. Bij toevoegen van een foto in ZebraSite wordt er gevraagd om een omschrijving, omschrijf met kernwoorden de foto. De omschrijving verschijnt bij de cursor wanneer deze over de foto gaat.

  Geef een goede omschrijving van de afbeelding  

 

NK-bommetje 2008, Jan in actie!

Voorbeeld van een afbeelding waar een duidelijke omschrijving wordt gegeven.

 

Aanmelden van uw website bij Google

Als de nieuwe website voor het grootste gedeelte klaar is kunt u de website aanmelden bij Google. Google weet dan dat er een nieuwe website is en zal de website sneller opnemen in de resultaten.

 

Meld je nieuwe website aan bij google

 

              

Google

 

Wat indexeren zoekmachines allemaal ?

 

Wat kunnen zoekmachines wel indexeren :
- Statische tekst op de website. 
- Omschrijving van afbeeldingen. De zogenaamde ALT tekst.
- Inhoud van PDF en MS Office documenten
- Meta sleutelwoorden en omschrijvingen

Wat kunnen zoekmachines niet indexeren :
- Tekst gebruikt in afbeeldingen.
- Tekst gebruikt in een flashanimatie
- HTML commentaar

Hoelang duurt het voordat Google de veranderingen mee neemt ?

Een nieuwe website wordt door Google eerst in de zogenaamde Sandbox gestopt, dit houdt in dat Google de website eerst rustig  bekijkt en de ontwikkelingen van de site afwacht. Ga er vanuit dat het ongeveer 2 weken duurt voordat de website zichtbaar wordt in Google. Veranderingen in een bestaande website duurt ongeveer 4 dagen.

 


Wat kunnen bots indexeren 

Backlinks, links naar uw website

Zoekmachines vinden het héél belangrijk dat er andere websites zijn die een link hebben gemaakt naar uw website. Hoe meer websites er zijn die linken naar uw website, hoe belangrijker deze website is voor de zoekmachine. Dit wordt ook wel backlinks genoemd. Backlinks zijn belangrijk voor de pagerank. 
Gebruik de volgende website voor het controleren van de backlinks.  

 

 

Hoe zorg ik voor backlinks ?

Het beste is om contact op te nemen met andere websites die in dezelfde genre en doelgroep zitten en te vragen om een link-ruil.
Er zijn ook een aantal websites waar kosteloos een website kan worden aangemeld:
- www.startpagina.nl
- http://www.google.nl/addurl/
- http://www.dmoz.org/ 

 Ook zelf links maken (zonder een linkruil) naar goede informatieve websites heeft een positief effect op de website. 

 

                 Link naar andere websites

Voorkom valsspelen en trucjes

Valsspelen wordt in elke tak van sport nooit echt gewaardeerd. In de "zoekmachinewereld" al helemaal niet. Valsspelen kan er voor zorgen dat de website niet meer wordt meegenomen in de zoekresultaten.
En dat is werkelijk funest voor een website.

Zoekmachines zijn tegenwoordig ingenieuze systemen waarbij weinig onopgemerkt blijft.
Het is dus heel onverstandig om trucjes uit te halen die de schijn hebben van valsspelen.

 

 

 

                 onverstandig valsspelen    

 

 

 

Adverteren op zoekmachines

Het is mogelijk om betaald te adverteren op bijvoorbeeld Google. Dit wordt Google Adwords genoemd. Dit werkt volgens het Cost Per Cick model. Afgekort ook wel CPC genoemd.

Kort door de bocht kunnen we het volgende zeggen over deze methode van generen van bezoekers:

- Kost niet veel tijd. Kost wel geld!
- Alleen effectief met een redelijk groot reclame budget.
- Advertenties komen aan rechterkant en soms boven in.
- Advertenties worden weergegeven in een geel blok.
- Er wordt betaald wanneer een bezoeker klikt op de link.
- De kosten per klik kunnen varieren van € 0.20 t/m € 1.5,-
- Een daglimiet zorgt voor controle.
- Het Google Adwords programma geeft suggesties voor de trefwoorden.
- Belangrijk dat de juiste bezoekers komen via de betaalde link.

Er zijn meerdere onderzoekers die beweren dat Adwords veel minder effectief is voor het generen van bezoekers dan het reguliere zoekresultaat dat Google geeft. Oftewel optimalisatie is effectiever. 

ZebraSite is van mening dat een juiste combinatie van beide het best werkt. Er moet goed worden nagedacht over de bezoekers die afkomstig zijn van de Adword campagne en welke trefwoorden er worden gebruikt.

Wilt u meer weten over een Google Adword campagne ? Neem contact op met ZebraSite voor een vrijblijvende offerte voor het opzetten van een campagne.

 Google adwords 

 

              Adwords

 

 


Deze informatie is geschreven door ZebraSite en helpt echter alleen om uw website te verbeteren.